Madeira

Jedno z naj dobrodružstiev v roku 2017 sme s Hankou zažili na ostrove Madeira. Keď sme v januári objavili spiatočné letenky za 120€ (ďakujeme Martinovi za tip tu), ani na chvíľu sme neváhali. A koncom marca sme sa vydali do raja. Pozrite si našu krátku ale zážitkami preplnenú cestu skrze fotky a krátke Hankine zápisky.

Bez auta to nepôjde

Naše prvé kroky na ostrove smerovali k požičovni áut. Vyrátali sme, že štyri dni sú akurát na to, aby sme prešli celý ostrov dookola na aute. Po dvoch hodinách plných komunikačných zádrheľov (už nikdy viac auto cez economyrentalcars) sme získali kľúče a Lancia Ypsilon sa stala naším novým spojencom. Sme na kolesách, krátky a intenzívny výlet môže začať. Vlastne začal ešte predtým, ako sme sa do auta dostali. Hneď pod letiskom, pri útesoch.

Funchal

Hlavné mesto Matúš okamžite po prílete premenoval na familiárnejší Funšál a ten šál sme naozaj potrebovali. Jasné, je marec, ale v tejto exotike sme čakali trochu teplejšiu klímu. V meste využívame hlavnú atrakciu a známou lanovkou sa vezieme na horu Monte. Dole už  zliezame po svojich. Hoci nám to trvá väčšinu dňa, za ten výhľad aj zážitok s ľuďmi sánkujúcimi sa po asfalte to stojí. Mesto samo o sebe určite má čo ponúknuť. Je tu veľa turistov a zaujímavých zákutí, ale my sa najviac tešíme na divokejšiu časť ostrova. Po dni v hlavnom meste vyrážame na západ.

Počasie v raji

Pripravení na super počko sme sa pred odletom z Viedne minimalisticky zbalili do jedného ruksaku. Pred našou návštevou sme sa dočítali, že na Madeire prší len zriedka. Nám prší každý deň. Večery trávime sušením nakompletku premočených šiat a topánok a plánovaním cesty ďalej. Taká normálna cestovateľská romantika.

Madeirčania? (alebo Madeirčančania?) sa snažia čo to vyťažiť z turizmu a tak pri zaujímavých lokalitách predávajú handmade vecičky a suveníry. Na takýto suvenírový trh sme narazili pri Cabo Girao, vyhliadke 580m nad oceánom. Anténkové klobúky sme si museli skúsiť. Človek v nich síce vyzerá ako idiot, ale treba uznať že majú štýl. Štýlový idiot.

Lenivé nohy, levada a kŕmenie vtákov

Predpoveď počasia za zhoršuje každým dňom. Dážď nás neodrádza od spoznávania ostrova a hlavnej prírodnej zaujímavosti - levady. Ide o turistické trasy, ktoré sú vybudované popri architektonicky krásnych kamenných a prírodných vodných kanáloch, medzi ktorými prekvitá miestna flóra. Levada, ktorú si ideme prejsť my, je obrovským zážitkom. Prechod cez 500 metrový tunel, vodné kanáliky, mosty, úžasná príroda. Celá trasa končí vysokým vodopádom. Dážď, vodné kanály a ešte aj vodopád. Sucho fakt nebolo. :) Keď pri vodopáde chceme doplniť energiu citrónovým muffinom, začínajú sa hlásiť o slovo malí poletujúci zvedavci. O dva muffiny chudobnejší a asi 10000 fotiek bohatší sme sa vybrali domov, teda vlastne k našej Lancii.

Pieskové pláže? Nie ďakujem

Kameň, ostrý kameň a ešte ostrejší kameň. Nevyzúvaj sa. Au. Takéto pláže zažívame na Madeire. Kedže je ostrov sopečného pôvodu výrazne sa to podpísalo na ráze jeho pobrežia. Z hlavy sa pokúšam vydolovať pikošky z geológie, aby som zaujala Matúša, ale to je už téma dávno zabudnutá, radšej sa zasa rozhovorím o rastline echium candicans, ľudovo -  pýcha madeiry, ktorá rastie úplne všade, tým nič nepokazím.

Ak však predsa potrebuješ k šťastiu katalógovú pláž s pieskom, je tu hack! Malý ostrov Porto Santo vzdialený len jeden výlet loďou. My to z dôvodu nedostatku času zavrhujeme, ale po týždni na upršanom ostrove by to určite bola vítaná zmena.

Nečakajte gastronebo

Tripadvisor a podobné appky sú super vo veľkých mestách, ale tu, na kraji malého ostrova si nimi pri gastroturizme moc nepomôžeme. Pýtame sa miestnych a jedlo si necháme odporučiť. Miestnou špecialitou je ryba na na flambovanom banáne, to určite nemôžeme vynechať. Porto Moniz a Prainha sa ukázali gastronomicky najvyspelejšie. Tak sme si dali všetko od tuniakového steaku až po chobotnice. Mňam.

Ešte pred odchodom

Náš okružný výlet po Madeire končíme ešte trekom po najvýchodnejšom cípe ostrova. Fotky povedia viac, ako môžem napísať.  Západ slnka, vietor vo vlasoch, takmer žiadni turisti. Za krátkym (4 dni), upršaným, úžasným výletom po Madeire takto dávame skvelú bodku. Prespávame v poslednom Airbnb a ráno odlietame. S myšlienkami, že sa ešte určite raz vrátime.